Abu Farhat Photoblog

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan!

Posted in Abu Farhat Path by abufarhat on July 31, 2011

Assalamualaikum warahmatullahi wa barakaatuh

Alhamdulillah, Alhamdulillah Thumma Alhamdulillah…
Maha Suci Allah yang memberikan nikmat beriman dan berislam, dan yang paling penting, mempertemukan dengan bulan yang paling mulia; Ramadhan Al Mubarak.

Berapa ramai diantara kita yang berhutang? Untuk Pelajaran, untuk kahwin, untuk rumah, untuk kenderaan, untuk beli handphone, kredit kad, dan selebihnya sila tambah sendiri. Dan berapa ramai yang diantara yang berhutang mulai merasa terganggu dengan hutang yang masih jauh dari langsai ? (*angkat tangan) Bayangkan kalau seandainya hutang itu atau bahkan yang jauh lebih banyak dari itu terhapus, selesai, langsai, settled.

Hakikatnya, semua dari kita adalah penghutang sejak dari ditiupkan ruh lagi. Setiap butir sel, setiap hembus nafas, setiap denyut nadi-darah yang mengalir diberikan oleh Allah untuk kita bayar dengan ubudiah dan ketaatan. Sekali lagi, hutang itu bermula jauh sebelum kita tahu membezakan yang mana kaca yang mana permata.

Namun, kerana “basyar“nya kita, jarang sekali hutang itu kita bayar pada waktunya, bahkan jauh dari cukup. Beban itu bertambah dengan dosa dosa, khilaf, maksiat yang seolah menjadi rencah hidup kita sehari hari.

Ketika hati kita hampir sama warna dengan tahi dek kotornya (sesuai dengan situasi kewangan akhirat kita), sekali lagi, dengan Maha Pengasihnya, Allah hadirkan peluang untuk bermula semula, “kosong kosong” orang kata. Allah bukan seperti manusia- yang boleh forgiven but not forgotten, Allah boleh menghapus semuanya meski sebesar isi dunia dan menjadikan kita seolah olah baru dilahirkan ke dunia.

Just like that? Pheww~Yes, Just like that!

“Barangsiapa yang berpuasa karena iman dan berhadap ganjaran dari Allah SWT maka akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” (Muttafaqun alaih)

Jadi, sekali lagi, semuanya terserah kita. Kalau selesai hutang akhirat, percayalah, hutang dunia pasti akan ada jalan keluarnya.

 

Ameen Ya Rabb!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: