Abu Farhat Photoblog

Eid Mubarak

Posted in Uncategorized by abufarhat on September 29, 2010

Salam Alaikum semua.

Ramadhan sudah pun berlalu dengan 1001 kebaikannya. Beruntunglah jiwa jiwa yang kemudian keluar dengan rahmat dan ampunannya. Yang gagal, mudah mudahan kita dipertemukan dengan Ramadhan yang akan datang dengan kondisi dan persiapan yang lebih baik adanya.

Tidak ada satu agama pun yang mewajibkan setiap dari penganutnya, lelaki mahupun yang tua, aqil baligh atau masih disapih ibunya untuk mengeluarkan harta untuk kepentingan orang lain kecuali Islam. Disinilah hikmahnya zakat fitrah, hari raya seharusnya untuk berkongsi kebahagiaan dengan mereka yang tidak berpunya bukan malah sebagai pesta hambur makanan dan kekayaan untuk berbangga bangga.

Apa kaitan gambar diatas? Ini adalah gambar beberapa pekerja warganegara Bangladesh, dalam acara buka puasa beberapa waktu yang lalu.

Lihatlah disekeliling anda, ditempat kerja mahupun dirumah. Begitu banyak saudara kita yang terabaikan. Jangankan memandang mereka dengan penuh kasih sayang, seberapa banyak diantara kita yang mengajak mereka duduk, makan bersama. Lebih jahiliyyah lagi, kalau memang dibenak kita, memandang mereka dengan pandangan rendah ataupun cukup dengan panggilan bangla, indon dan sebagainya.

Demi Allah, jangan berharap Allah akan memandang kita dengan penuh kasih sayang, jika didalam jiwa kita masih kasta. Mereka mereka ini adalah termasuk dalam golongan yang harus kita hargai, sayangi tidak kurang berbanding bangsa kita sendiri.

Sejenak, mari dudukkan diri kita ditempat mereka. Berfikir seikhlas mungkin, adakah golongan golongan ini merasai kehangatan ukhuwwah islamiyyah dari saudara saudara seiman mereka di Malaysia? Atau justeru, kebaikan yang mereka rasakan hanya dari Ah Liong, Ah Chong yang mereka temui ditempat kerja.

Ayuh, kita kembali ke agama yang menentang segala bentuk perhambaan kecuali kepada Rabbul Jaleel, yang tidak mengenal sebarang bentuk kasta dan kedudukan kecuali atas dasar iman dan taqwa. Mulakan dengan hal yang kecil, dari diri sendiri, seperti mengundang mereka untuk Open House barangkali?

Saya, Abu Farhat, ingin memohon ampun dan maaf, jika dalam ruang komunikasi yang sempit ini, terselit dosa yang luas kepada para pembaca. Yang mengenali diri saya secara peribadi atau hanya di alam maya. Sekali lagi, bantulah saya untuk meringankan timbangan dosa, setidaknya dengan kemaafan saudara saudari semua.

Eid Mubarak!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: