Abu Farhat Photoblog

Antara Taqwa dan Takut

Posted in Ibrah by abufarhat on December 20, 2009

Jujurnya
Saya paling tak suka naik flight
Sebab Mahal
Sebab Leceh (kene pegi airport, check in, limited luggage (goes to you Mr Tony Fernandes)
Dan yang paling penting rasa tak selamat.
Kita dilahirkan dari tanah, dan kita rasa tenang selagi kita berpijak di tempat dari mana asal usul kita.

Gambar diatas saya ambil dalam perjalanan ke Makassar beberapa waktu lalu.
Musim pancaroba yang tidak sesuai dengan kehendak kita tapi tidak bagi Allah, membuatkan kapal terbang beberapa kali bergoyang.
Dan seorang sahabat yang saa temui di dalam pesawat(yang paling dekat dan sedang menutup mata), beragama Kristian , yang sejak sebelum take off berborak sakan akan terdiam dan seolah olah berdoa tiap kali pesawat memasuki turbulensi.

Mulanya saya juga berbuat demikian, namun setelah kali ketiga, saya terfikir, apa perbezaan antara saya yang beragama Islam, dan dia yang beragama Kristian? Sama sama takut Tuhan? Atau sama sama takut mati?

Dan sesungguhnya taqwa dan takut (khauf) itu tidak sama. Taqwa itu dibina dalam waktu yang tidak sekejap, sedangkan takut itu bersifat tiba tiba dan sebentar. Cepat datang, cepat juga pergi.

Manusia memang diberikan fitrah untuk merasakan kebesaran Tuhan. Sekuat apapun manusia cuba lari dari hakikat tersebut, pada saat hampir dengan maut, bahkan seorang penganut Atheis yang paling hardcore pun, akan meminta pertolongan Tuhan. Fir’aun Ramses II setidaknya telah membuktikan hal tersebut.

Sama juga dalam hal beribadah. Semua manusia, bukan hanya Islam, tapi juga yang kufur, bukan sahaja yang soleh, tapi juga yang fasiq, dapat merasai kemanisan memegang watak seorang hamba. Sebab itu jangan hairan , kalau ada artis yang mengatakan beliau menangis semahu mahunya didepan Kaabah, namun setelah pulang, kembali seperti dulu, seksi seksa, tanpa sebarang perubahan. Bukan bererti artis tersebut menipu, tetapi manusia secara fitrah, memang suka merasa tenang apabila menggantungkan sesuatu kepada Zat yang lebih tinggi. Dan terpulang kepada manusia untuk menjadikannya sebagai titik perubahan atau sekadar untuk bermain main dengan Tuhan.

Kembali kepada senario diatas pesawat.
Apa bezanya kalau kita juga hanya mengingati Allah dalam keadaan susah, menakutkan? Dan setelah ancaman itu hilang, rasa takut itu tidak membawa kita kemana mana?

“Dan tidak ada gunanya taubat itu kepada orang-orang yang selalu melakukan kejahatan, hingga apabila salah seorang dari mereka hampir mati, berkatalah ia: “Sesungguhnya aku bertaubat sekarang ini.” (sedang taubatnya itu sudah terlambat), dan (demikian juga halnya) orang-orang yang mati sedang mereka tetap kafir. Orang-orang yang demikian, Kami telah sediakan bagi mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya.” [An Nisa-18]

Meski demikian, tetap, berdoa diwaktu susah adalah lebih baik dari tidak sama sekali. Malah, ibadah kita terasa lebih manis dari biasa kerana ada faktor merasa sangat tergantung dengan Allah. Namun dalam skala yang lebih besar, taqwalah yang kemudian akan memastikan, apabila ajal menjemput, mengucapkan atau membenarkan keesaan Allah itu terasa mudah dang ringan untuk dilafazkan.
Dari lubuk hati yang paling dalam.

Advertisements

3 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. aisyah said, on August 24, 2010 at 11:03

    salam..
    macam mana cara untuk kita betul2 istiqamah untuk sentiasa bertaqwa?
    jzkk

  2. abufarhat said, on August 26, 2010 at 11:03

    wsalam wbt…

    saya akan cuba berkongsi pandangan saya tentang istiqamah dalam artikel yang akan datang…insyaAllah

  3. Mujahadah « Abu Farhat Photoblog said, on August 26, 2010 at 11:03

    […] Begitu lebih kurang seorang pengunjung blog ini bertanya. Ia terkait dengan artikel saya tentang Taqwa & Takut. […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: