Abu Farhat Photoblog

The Pilgrimage of Life-a new beginning

Posted in Abu Farhat Life by abufarhat on November 30, 2009

It was just the right time bila panggilan itu datang. Undangan yang mulia dari Yang teramat Mulia.

Setelah hampir 20 tahun bermain main dengan kehidupan, menghindar dari memikirkan fungsi manusia yang lebih besar, peluang itu Dia hadirkan.

Saya diberikan peluang untuk melaksanakan sunnah Nabi Ibrahim yang mulia, El Hajj. Waktu itu, sekitar Februari 2002, kebetulan ibu saya menginginkan ibadah Hajinya diiringi mahram, agar lebih sempurna katanya. Dan kerana diantara saudara yang lain hanya saya yang berkelapangan, maka undangan itu disodorkan kepada saya.

Saya cuba nak menghadirkan semacam sebuah Travelog dalam entri kali ini, cuma pengalaman yang berkesan secara fizik mahupun rohani, terlalu besar apalagi kalau dibandingkan dengan kemampuan menulis saya yang kerdil.

Cukup saya katakan, ianya cukup kuat-besar-berkesan untuk menjadi sebuah titik perubahan atau turning point dalam usaha saya menjadi manusia lebih baik.

Selebihnya, biar ilustrasi yang bicara.


Ini adalah satu satunya gambar yang saya ambil yang ada sedikit dari bahagian Masjidil Haram. Saya tidak tahu dengan jelas kenapa, tapi mengambil gambar Masjidil Haram seakan tidak pernah terlintas di benak.Apalagi Kaabah. Meski hal tersebut turut dipengaruhi oleh 2 perkara; larangan untuk membawa kamera ke dalam Masjidil Haram dan kerana saya sampai hanya beberapa hari sebelum ibadah haji dimulai sehinggakan perhatian saya lebih terfokus terhadap hal hal ubudiah.

Nanti saya sambung lagi…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: