Abu Farhat Photoblog

Kembalilah, Allah Kangen padamu.

Posted in Ibrah by abufarhat on October 29, 2009

Ya Allah, aku juga rindu padaMU

Beberapa waktu yang lalu, saya ada menonton sebuah rancangan di televisyen yang mewawancara seorang dari artis perempuan Indonesia. Dalam perbualan tersebut, pelakon wanita pertengahan 30 tahun itu diminta menceritakan peristiwa hidup yang paling berkesan bagi beliau.

Beliau menceritakan :

“Ketika masih sibuk dengan pekerjaan sebagai model, saya jatuh hati pada seorang lelaki yang bukan beragama Islam. Cinta yang begitu kuat sampai sampai saya sanggup untuk menukar agama yang saya anuti selama ini padahal sebelumnya, saya adalah seorang yang termasuk sering beribadah, membaca Qur’an dan berdoa. Cinta yang begitu buta sampai saya sanggup menderhakai ibu saya yang sebenarnya hanya mahu menyelamatkan diri dan keimanan saya.

Namun ternyata, kasih sayang Allah begitu besar terhadap saya. Pada satu ketika, ketika menunggu teksi ditengah orang ramai, datang seorang perempuan, yang tidak saya kenali, secara tiba tiba menyapa.

” Mbak mbak (panggilan cik untuk perempuan Indonesia), Allah lagi kangen (rindu) sama mbak. Sudah lama kataNya Dia tidak mendengar do’a dari mbak”

Dan serentak dari itu, saya langsung menangis, semahu mahunya, seperti seorang budak kecil. Saya pulang, kembali mengerjakan solat yang sudah sekian lama saya tinggalkan, menangis sepuasnya di atas sejadah dan kemudian, dengan hidayah dan izinNya, saya masih tetap dengan keimanan sampai hari ini.”

———————————————————————————————–

Dan pengalaman rohaniah artis tersebut betul betul mengetuk hati saya,menghadirkan rasa hiba.

Betapa sangat mungkin, Allah merindukan kita yang dulu.

Merindukan kekhusyukan solat kita, merindukan keikhlasan do’a kita, merindukan suara tilawah kita, merindukan taubat nasuha kita.

Merindukan pakaian muslim/muslimah kita. Merindukan tutur bicara sufi kita. Merindukan kehati hatian kita dalam menjauhi laranganNya. Merindukan mengantuknya kita dalam beramal dijalanNya, merindukan munajat kita ketika dicerca saat mempertahankan jalan dakwahNya..

Sahabat sahabatku, seiman dan sefikrah. Marilah kembali, boleh jadi, Allah sedang rindu-lagi kangen padamu.

Setidaknya untuk mengucapkan, Ya Allah, aku juga rindu padaMu.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: