Abu Farhat Photoblog

Antara Ketenangan dan Kesenangan

Posted in Adam & Hawa by abufarhat on June 17, 2009

Fathi Farhat- 2 years back

Incek X     : Bro, aku sukala tengok minah tu, tenang je aku rase, hang rase dia sesuai kawen dengan aku tak?”

Incek AF : Ape yang buat kau rase kau sesuai ngan die? Yang sampai masuk isu kahwin kahwin ni?

Incek X    : Tiap kali aku tengok die, aku rase tenang je…

Incek AF : Kalau kesukaan seorang lelaki terhadap seorang perempuan buat dia nak tengok berulang-ulangkali, tu bukan tenang, tu senang (baca;suka) namanya. Ketenangan datang dari hati. Dan hati tak tenang kalau tengok sesuatu yang bukan hak kita berulang ulangkali…

Antara Tenang dan Senang; 2 hal yang punya hubungan tapi berbeza

Anda pernah menolong orang? Setelah penat jalan jalan, dapat tempat duduk yang empuk dalam komuter/bas, sampai diperhentian berikutnya, ada seorang makcik  tua masuk, namun sudah tidak ada kerusi yang kosong. Dan anda  memberikan tempat duduk tersebut pada makcik tersebut. Pernah? Perasaan luar biasa yang anda rasakan sesudah itu adalah sebuah ketenangan. Sama seperti perasaan selepas menolong orang melintas jalan, melihat wajah ibu tercinta, memberikan roti pada pengemis kecil lebih lebih lagi selepas mengikuti sebuah program Qiyamullail.

Senang on the other hand adalah hal yang punya hubungan dengan nafsu. Perasaan selepas habis bergayut dengan kekasih misalnya. Selepas makan yang banyak di hotel, selepas menonton perlawanan bola yang tim yang anda sokong menang, selepas selesai shopping sakan diskaun besar besaran di Pusat Membeli Belah dan banyak lagi.

Ketenangan itu sifatnya lebih lama. Mempunyai energi positif untuk mendorong kita lebih beramal. Kebahagian tertinggi bagi orang orang saleh. Dalam Islam kita kenal dengan As Sakeenah.

Al Fath : Ayat 4

Kesenangan pula sifatnya sebentar. Oleh kerana ia berasal dari nafsu, ia jarang mendorong kepada sebuah kebaikan, namun mendorong untuk terus melakukan hal yang berkaitan dengan nafsu juga, sesuai dengan nafsu yang tidak kenal cukup.  Seperti ungkapan yang biasa kita dengar “Kalau dah makan, paling sedap kalau dapat tidur”. Mata’ul Ghuruur Al Qur’an menyebutnya

Al Hadeed : Ayat 20

Kemampuan kita dalam mengetahui yang mana Ketenangan dan Yang mana Kesenangan akan membantu kita dalam beramal. Mencerahkan kita yang mana satu bimbingan Allah, yang mana permainan hawa nafsu yang dipandu syaitan yang maha lemah,misalnya selepas solat Istikharah. Ini bukan soal memilih satu dan membuang yang satunya, tetapi menentukan seberapa besar porsi kesenangan dan seberapa besar porsi ketenangan dalam ruang lingkup perasaan kita.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: