Abu Farhat Photoblog

T u l u s

Posted in Ibrah by abufarhat on May 29, 2009

Menikmati Coklat Wafer Roll Samil Menonton Kartun

Hari itu,
Balik dari Jaga (overtime) yang memenatkan
Betul betul penat
Sampai sampai, ketika Fathi cuba menarik perhatian
Setelah lebih dari 12 jam ditinggal
Dengan cara menangis menangis (manja),
Ternyata yang dia dapat dari saya
Adalah tempias dari kelelahan emosi dan badan
“DIAM!
Sikit sikit menangis, kalau Fathi tak berhenti menangis, Baba pukul! Sikit sikit menangis, manja sangat ni!”

Beberapa hari kemudian..
Di sebuah kedai berdekatan dengan rumah…
Ada budak yang lebih kurang seumur dengan Fathi
Mungkin muda 5 bulan,
Menangis
Saya biasa mengajarkan, “kalau Fathi nampak ada adik yang menangis Fathi cakap “Adiiikk…jangan nangis ye..” ”
Hari itu
Dengan suara yang lembut
Saya bertanya
“Fathi, tengok tu, ada adik nangis, cakap apa kat adik?”
Fathi berkata dengan kuat… “DIAM!!”.

Fathi mungkin seperti anak lain
Kekasarannya tadi bukan kerana kenakalannya
Tetapi kerana hati mereka Tulus.
Mereka belajar dari apa yang kita perbuat lebih dari apa yang kita katakan…
Perilaku ternyata bagi mereka lebih mudah diserap daripada kata kata yang pada mereka lebih kompleks.
Fathi tidak tahu, untuk memikirkan kemungkinan
Lemah iman babanya yang tengah “Down”..
atau ada tidaknya
Masalah yang tengah bermain dibenak babanya.
Tulus.

Kita dinilai apa adanya
Suatu ujian atau kesusahan tidak boleh menjadi alasan
Untuk kita melakukan hal yang dapat menyebabkan dosa
Kerana Allah juga menilai perbuatan kita
Apa adanya
Dosa tetap dosa
Pahala juga tetap pahala
Cuma bezanya pahala dapat menghapus dosa
Sedangkan tidak untuk sebaliknya
Meskipun seberapa besar permasalahan kita
Kerana “La Yukallifullah Nafsan Illa Wus’aha…”

Advertisements

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Coass UNHAS said, on May 29, 2009 at 11:03

    Meski belum piawai merangkai kata-kata, moga-moga perasaan fathi bisa
    seperti di puisi Abdurrahman Faiz

    Ayah Bunda
    kucintai kau berdua
    seperti aku mencintai surga

    Amin Ya Rabb

  2. pakcu said, on May 31, 2009 at 11:03

    hehe..fahti.. lately baba jarang masukkan gambar fathi dalam blog..:'( moga fathi membesar dengan matang.. jauh beza dari pakcunya pasti..:)

  3. abufarhat said, on June 2, 2009 at 11:03

    Coass Unhas; ameen

    Pakcu ; nanti takjadi blog kalau banyak gambar fathi je, jadi album gambar online

  4. pakcu said, on June 4, 2009 at 11:03

    hehe..betul gak tu..:”>

  5. t4L said, on June 25, 2009 at 11:03

    alahai rindunye kat fathi…:)

  6. ainul anhar salim said, on December 7, 2009 at 11:03

    huuUuu..


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: