Abu Farhat Photoblog

Gelihati dan Hairan

Posted in Abu Farhat Path by abufarhat on May 28, 2009

Gelihati dan Hairan

Saya masih ingat, suatu ketika dahulu, , seorang sahabat seperjuangan menceritakan perihal sekolah baru beliau yang aneh, tepatnya senior senior beliau yang aneh. Beliau menceritakan sikap seniornya yang bermati matian meyakinkan beliau bahawa kafilah dakwah yang beliau ikuti adalah sesat, malangnya dengan pengetahuan yang sangat cetek. Sampai ayat 3 surah As Shaff yang seharusnya menyatukan, digunakan untuk memecahkan malah mengkafirkan pertubuhan dakwah dengan argumentasi yang maha lemah. Belum lagi dengan cara prekrutan yang aneh, bai’at da sebagainya. Menghairankan bagaimana seseorang yang pengetahuan dasar Islam sahaja terlalu sedikit, begitu percaya diri untuk membahas (baca ;debat) suatu hal yang lebih besar dari itu. Ibarat orang yang belum tahu mengira, mempersoalkan teori kebarangkalian. Yang belum mengerti/mengamalkan Syariah, cuba beretorika tentang Jamaah dan Harakah.
Dan gelihati mendengar bahwa ternyata usrah usrah yang dibawa oleh senior tersebut ternyata materi tarbiyahnya menggunakan kumpulan dan ringkasan yang dibuat oleh pengasas dari pertubuhan yang dia kafirkan itu.
Dan sekarang, lebih kurang 10 tahun kemudian, hal yang hampir sama saya rasakan lagi. Saya sebenarnya cuba untuk tidak memerhatikan hal hal picisan seperti itu, tapi tatkala ia muncul sendiri, atau lebih tepat-memunculkan diri, perasaan gelihati bercampur hairan itu betul betul tak dapat saya pungkiri. Tapi kali ini dengan beberapa penyesuaian yang membuatkan ia tambah lucu.

Pertama, saya gelihati makhluk Allah yang satu ini, menyerang suatu pertubuhan dakwah, tetapi berusaha membuat sebuah blog yang dipenuhi dengan link link aktivis pergerakan dakwah yang beliau sering kritik. Saya bersangka baik, mungkin pergerakan yang beliau “merasa” berada didalamnya kekurangan ustaz atau ulama yang berkemampuan sampai sampai keadaannya harus seperti itu.

Kedua, saya hairan kenapa sampai individu tersebut begitu bersungguh sungguh menulis satu isu yang tidak berasas secara berulang ulang. Saya membuat kesimpulan, barangkali dia adalah orang yang tidak mempunyai pekerjaan samada dalam dakwah atau kehidupan duniawinya kerana orang yang hidupnya dimanfaatkan untuk kedua hal tersebut biasanya tidak akan menghabiskan waktu lapangnya untuk sesuatu yang tidak berguna dan berlandaskan nafsu semata.
Kedua dua contoh dengan rentang waktu yang berbeda itu menyimpulkan satu hal. Hal hal tersebut muncul akibat kurangnya pemahaman tentang pentingnya Ilmu dan Amal dan ingin berdebat yang sia sia dengan hanya bermodalkan Semangat dan Sengal.

Wallahua’lam

Advertisements

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. t4L said, on May 29, 2009 at 11:03

    hmm.. mgkin semangat yg tak terpandu. tidak melayan perkara ijtihadi dgn selayaknya. pertembungan dgn org sebegini biasanya sia-sia. at last kita akan dinilai berdasarkan amal sendiri, bkn guna tiket ptubuhan/jamaah. Chaiyok 🙂

  2. abufarhat said, on May 29, 2009 at 11:03

    Yes akhi…anda betuuulll sekali…sesungguhnya tipu daya syaitan itu amat lemah..

  3. Coass UNHAS said, on May 29, 2009 at 11:03

    Masya-Allah. Memang situasi ini rawan dan potensi konflik selalu timbul dari jiwa-jiwa yang baru punya ghirah tapi lebih diperkenalkan dengan jamaah daripada diberi pemahaman tentang deennya. Walaubagaimanapun, tidak semua dan malah lebih banyak pribadi-pribadi yang shaleh dan terbuka, dengan wawasan keislaman yang kamiil dan tidak bertindak seperti itu di sekolah teman enta. Akan tetapi tetap prilaku yang tidak mencerminkan kesempurnaan akhlak dari seseorang muslim bukanlah sikap yang pantas terutama bagi insan-insan yang memikul beban dakwah di bahu mereka. Wallahualam.

  4. abufarhat said, on May 30, 2009 at 11:03

    Coass UNHAS, betul, ana tau bukan persoalan sekolah, dn betul juga, sekolah tu banyak menghasilkan peribadi peribadi yang cemerlang, tapi yang kesiannya, nila nila yang beberapa titik itu yang merasa merekalah pembangun dakwah disitu padahal tidak ada apa yang mereka lakukan, yang mereka dapatkan kecuali sorakan syaitan dan sekutunya.

    wallahua’lam


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: