Abu Farhat Photoblog

Prihatin

Posted in Abu Farhat Life by abufarhat on May 3, 2009

Intermediate Care

Dua hari lepas, saya ikut satu operasi, pada seorang patient umur 80 tahun, dengan pendarahan otak (intracranial and epidural hemorrhage). Operasi untuk mengeluarkan darah beku dan menghentikan further bleeding tersebut, alhamdulillah berjalan baik. Cuma memang general condition patient tersebut tak banyak perubahan kalau nak dibandingkan antara pre op dengan post op.

Yang membuatkan case yang satu ini menyentuh hati saya bukan throughout the surgery, bukan juga general status atuk tersebut yang memang tak begitu baik; tapi ketika saya bersama seorang doktor anestesi(DA) dan medical attendant(MA) menghantar pesakit tersebut ke Intermediate Care.

Dalam Lif.

MA : Kalau ada keluarga saya umur tua macam ni, saya tak sign informed consent(surat persetujuan) untuk operasi. Saya biar saja dia meninggal.
DA: A’ah. Saya pun. Ni pun belum tahu boleh baik ke tak.
AF:………..

Ada 3 hal yang muncul di fikiran saya.

1) Patient tersebut mekipun sudah sangat tidak muda, tetapi tidak ada sebarang contraindication untuk dilakukan operasi setidaknya untuk menyelesaikan masalah yang jelas jelas definitive management dia adalah operasi walaupun the outcome maybe won’t be that good. But on what basis, DA dan MA tersebut boleh berfikir sedemikian rupa?

2) Tidak dinafikan dengan multiple problems, tidak ada jaminan untuk ada significant improvement pada patient tersebut. And the family knows that. Umur datuk tu pun kalau dia meninggal, mungkin tak ada siapa yang persoalkan.
Apa yang telah dilakukan oleh Datuk tu sewaktu dia masih kuat dan lebih muda sampai sampai keluarganya begitu sayangkan diri beliau? Menghargai beliau ketika sudah tidak berdaya.

3) Bagaimana kalau seandainya (Na’uzubillah) saya yang berada ditempat datuk tersebut? What my family or peoples around me will do?

Leave a Reply

